Onlinemarknadsföring

Om du vill marknadsföra din hemsida och ditt företag på nätet på bästa möjliga sätt ska du kontakta en webbyrå som tar hand om det här åt dig. De kan verkligen det här med internetmarknadsföring, så även om det kostar en slant att låta en webbyrå sköta om det här kommer du garanterat att tjäna på det i längden.

  • För det första sparar du en massa tid och i företagsvärlden är tid som bekant pengar. Då kan du istället fokusera på det du är bra på: sälja din produkter.
  • För det andra så får du betydligt fler kunder om du låter fullblodsproffs sköta om din marknadsföring vilket såklart gör att du ökar din omsättning.

Så marknadsförs en hemsida på webben

Internetmarknadsföring kräver en hel del kunskap och ett omfattande nätverk av kanaler där man kan marknadsföra sin hemsida. Det är otroligt tidsödande för en lekman att lära sig hur det här fungerar och det tar tid att skapa de kontakter och kanaler som behövs, det kommer du att förstå efter du har läst klart den här sidan. Och det är därför det är så många företag som låter en webbyrå ta hand om deras marknadsföring.

Marknadsföring på sökmotorerna

Sökmotorsmarknadsföring sköter så kallade SEO-proffs om. SEO står för sökmotoroptimering. Dessa proffs ser till att din hemsida ser bra ut för sökmotorerna och att den får en massa viktiga länkar som både gör att folk klickar sig fram till din hemsida och att den rankar högre hos Google och andra sökmotorer.

Denna marknadsföring är otroligt komplicerad för en lekman men är också otroligt viktig eftersom det är via sökmotorerna folk oftast hittar en hemsida som de aldrig har hört talas om tidigare. Ju högre rankning din hemsida får desto fler kunder får du, så är det bara. Och det kan handla om tusentals kunder i månaden som du inte annars skulle ha fått.

Affiliatemarketing och banners

Om ditt företag kan tänka sig att betala en viss procent för varje produkt som säljs mot att få betydligt fler kunder kan webbyrån registrera ditt företag i ett så kallad affiliatenätverk och fixa fina, säljande annonser åt ditt företag. Dessa annonser hamnar på andras hemsidor, men bara på hemsidor som har godkänts av dig, och när någon klickar på annonsen hamnar de på din hemsida. Det här är ett mycket bra sätt att sprida sitt budskap och få fler försäljningar.

Webbyrån kan även köpa annonsplatser direkt av webmastern för olika stora och kända hemsidor. Då betalar ditt företag en fast avgift istället för betala en viss procent.

Google Adwords

Google Adwords är Googles egna annonssystem som gör att din webbsida syns i reklamfälten när någon har sökt på nyckelord som är relaterade till de produkter ditt företag säljer. Du kan såklart själv registrera din webbsida hos Adwords men om du låter webbyrån ta hand om det ökar chansen att din hemsida faktiskt dyker upp i sökresultaten eftersom webbyrån vet vilka sökord som funkar bäst för den produkt du säljer. Kombinationer av sökord ska nämligen alltid registreras hos Adwords när man använder sig av det här annonssystemet.

Sociala medier, pressmeddelanden och e-postmarknadsföring

Webbyrån marknadsför också din hemsida via pressmeddelanden på olika nyhetsportaler och företagsinformationssajter. De ser även till att ditt företag och din hemsida syns på Eniro och Hitta. De puffar också för din webbsida och ditt företag på olika sociala forum som Facebook och Twitter, samt skickar reklamutskick via e-post.